Projekt VV
29. 6. 2009
Návrh projektu
Téma: Vánoční čas aneb těšíme se na Vánoce
Předmět: Výtvarná výchova
Ročník: 3.
Rozsah: Jednotýdenní
Cíl: Procvičení jemné motoriky
Nové informace a metody
Využití netradičních materiálů
Spolupráce se spolužákem
Svíčka
Organizace: jednotlivě
Pomůcky: nůžky, látka, čtvrtka, šablona, igelitka, lepidlo, sešívačka
Teorie: Učitel pohovoří dětem o využití svíček. Zmíníme se o svíčkách, které máme na adventním věnci, jsou 4, dětem řekneme, že se každý týden zapaluje jedna svíčka. Upozorníme také děti na to, že není bezpečné hrát si se svíčkou, že musí být vždy na místě daleko od věcí, např. od záclon. Doporučíme dětem, že svíčky můžeme využít také jako vhodný dárek, protože svíček je nespočet druhů.
Postup: Děti si z domova přinesou jakoukoli látku, mohou i více druhů, dále nějakou barevnou tašku (nejlépe červenou na knot svíčky). Čtvrtku a nůžky dostanou na začátku hodiny. Nejprve si děti vystřihnou látku (přibližně ve formátu A4, ale je lepší mít na každé straně látku delší alespoň o 5 cm), kterou poté nalepí na čtvrtku. Šablony si můžeme vyrobit buď v předešlé hodině nebo si je zakoupíme již hotové. Pokud chceme mít barevný knot, nesmíme zapomenout nalepit kousek igelitky pod šablonu. Nakonec jen použijeme lepidlo a nalepíme šablonu na látku.
Kapr
Organizace: jednotlivě + ve dvojicích
Pomůcky: tempery, štětec, čtvrtka, batikovaná látka, sešívačka
Teorie: S dětmi si učitel povídá, jaké ryby děti znají, jaká ryba je typická pro Vánoce, zda jim ryby chutnají, jak je možné, že ryby mohou dýchat pod vodou, zda vědí, co znamená zvyk – dávat šupiny a peníze pod talíř.
Postup: Děti si nejprve předkreslí rybu tužkou, poté ji budou tečkovat. Každý si zvolí své barvy a představí si živého kapra, kterého se pokouší pomocí teček znázornit. Tuto metodu provádíme pomocí temper a štětce. Aby obrázek vypadal zajímavěji, vyrobíme si rám obrázku. Nastříháme si proužky z batikované látky, které poté připevníme ke čtvrtce sešívačkou. Právě v tento moment každý žák využije svého spolužáka z lavice, aby mu vypomohl.
Vánoční kometa
Organizace: jednotlivě
Pomůcky: voskovky, tuš, štětec, pero s ostrou špičkou (redispero), alobal
Teorie: Učitel se ptá dětí, zda vědí, co kometa znamená, řekne žákům, že kometa představuje symbol Vánoc, povypráví dětem také o vesmíru.
Postup: Nejprve si čtvrtku pomalujeme voskovkami, kdekoliv po čtvrtce. Čím více barev, tím lépe - výsledek bude pestřejší. Když máme celou plochu čtvrtky pomalovanou, naneseme štětcem přes voskovky tuš tak, aby byla plocha celá černá a necháme ji zaschnout. Poté vezmeme redispero a začneme vyškrabávat velkou kometu. Nakreslíme hvězdu a tělo komety. Poté okolo komety vyryjeme nespočet hvězd. Pro tento obrázek jsem si zvolila také rámeček – alobal. Obrázek je ihned pestřejší a zajímavější.
Stromeček plný hvězd
Organizace: jednotlivě
Pomůcky: brambora, tuš, škrob, voda, tempery, lžička, nůž
Teorie: S dětmi si povídáme o tom, jaké druhy jehličnatých stromů znají. Stromeček je vánoční tradice. Ptáme se dětí, zda zdobí stromeček vánočními ozdobami. Jak si každý představí svůj stromeček a co pod ním mohou najít? Dále se zeptat, na které svátky děti nejlépe vzpomínají.
Postup: Nejprve si vyrobíme pozadí pro naši práci. Vzhledem k tomu, že při této práci pracujeme s vroucí vodou, s dětmi to raději neprovádíme, práci (podklad) si připravíme před hodinou. Dáme vařit vodu do malého kastrůlku, za stálého míchání přidáváme škrob a tempery. Mícháme do té doby, než škrob nezhoustne. Poté si vezmeme lžičku a nanášíme škrob na čtvrtku. Necháme uschnout. Nyní přijde na řadu tiskařská práce. Aby se děti nezranily, opět si razítka ve tvaru hvězdiček připravíme před hodinou. Děti si připraví mističku na tuš, trochu tuše si do ní odlijí. Poté velice jednoduchým způsobem vytvoříme stromeček. Namáčíme bramboru ve tvaru hvězdičky (razítko) do tuše do té doby, než nám vznikne hotový stromeček.